Mag mijn energieleverancier mij van energie afsluiten als ik niet betaal?
Uw energieleverancier mag de energie in uw woning niet zomaar afsluiten. Als u uw energierekening niet betaalt, krijgt u eerst herinneringen. U kunt ook een betalingsregeling afspreken of gebruikmaken van schuldhulpverlening.
Waarschuwing vóór afsluiting energie
Betaalt u uw energierekening niet? Dan neemt uw energieleverancier contact met u op. De energie wordt niet direct afgesloten. Uw energieleverancier:
- stuurt u minimaal 3 keer een herinnering dat u de energierekening moet betalen. En geeft u per herinnering minimaal 14 dagen de tijd om alsnog te betalen.
- neemt via brief, e-mail of telefoon contact met u op om een betalingsregeling af te spreken. U hoeft uw achterstand dan niet in 1 keer te betalen.
- wijst u op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening.
Heeft u meerdere energierekeningen niet betaald en reageert u niet op uw energieleverancier? Dan deelt de energieleverancier uw gegevens met de gemeente. De gemeente neemt dan contact met u op over schuldhulpverlening.
Afsluiting van energie
Reageert u op geen van de verzoeken en wilt u geen schuldhulpverlening? Dan kan de energieleverancier uw contract beëindigen. U krijgt dan een brief van uw energieleverancier met als onderwerp ‘einde levering’.
In de brief staat dat u afgesloten wordt van energie. Ook geeft de energieleverancier aan de netbeheerder door dat hij het contract met u beëindigt. En de energieleverancier stuurt uw gegevens nogmaals door naar de gemeente.
Situaties waarin uw energieleverancier uw energiecontract niet mag opzeggen
Uw energieleverancier mag uw energiecontract niet opzeggen als u:
- een betalingsregeling heeft getroffen en nakomt;
- door afsluiting ernstige gezondheidsrisico's loopt;
- schuldhulpverlening heeft aangevraagd.
Betalen om opnieuw energie te krijgen
Als uw energie is afgesloten en u weer energie wilt ontvangen, kost dit u geld. Eerst moet u een nieuw energiecontract afsluiten bij een energieleverancier.
Als dit gelukt is, vraag dan uw netbeheerder wat het kost om opnieuw aangesloten te worden. Kunt u deze kosten niet betalen? Dan kunt u met de netbeheerder een betalingsregeling afspreken. Dat betekent dat u het geld niet in 1 keer, maar in delen betaalt.
Regels en afspraken voor afsluiting
Bekijk ook:
- regels voor het afsluiten van huishoudens van elektriciteit (Regeling afsluitbeleid);
- regels waaraan het energiebedrijf zich bij afsluiting moet houden (Warmteregeling);
- regels voor afsluiting van elektriciteit en gas (Consuwijzer).
Documenten
-
Wanneer betaal ik mijn energierekening?
U ontvangt 1 keer per jaar de rekening van uw energieverbruik. Hierop staat hoeveel energie u het jaar daarvoor heeft verbruikt.
-
Hoe kan ik een klacht indienen over mijn energieleverancier?
U dient uw klacht eerst in bij uw energieleverancier. Hoe dit moet staat in de klachtenregeling van uw leverancier. Als u een ...