Financiering Participatiewet
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Participatiewet ligt bij gemeenten. Ook de financieringssystematiek sluit hierbij aan. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid berekent vooraf welk budget in totaal nodig is om alle bijstandsuitkeringen te betalen. Vervolgens wordt dit budget verdeeld over gemeenten. Hierbij wordt van alle huishoudens in een gemeente de kans op bijstand ingeschat.
Informatie budgetten Participatiewet voor gemeenteambtenaren
Verantwoording (Beeld van de Uitvoering)
Gemeenten dienen verantwoording af te leggen over het Beeld van de Uitvoering. Hierbij zijn de volgende stukken van belang:
Raming macrobudget
Informatie over het landelijk macrobudget voor de bekostiging van onder andere algemene bijstand en loonkostensubsidie.
Tools inschatting bijstellingen in macrobudget
Na de voorlopige vaststelling van het macrobudget (in oktober voor het uitkeringsjaar) wordt het budget nog 2 keer bijgesteld:
- In april van het uitkeringsjaar publiceert de Rijksoverheid het nader voorlopige budget.
- In oktober van het uitkeringsjaar stelt de Rijksoverheid het budget definitief vast.
De Rijksoverheid ontwikkelde 2 rekentools. Met de tools kunnen gemeenten op basis van openbaar beschikbare gegevens een eigen inschatting maken van de ontwikkelingen in het macrobudget:
In de publicatie Eerder inzicht in de ontwikkeling van het macrobudget? Gebruik de rekentools!, vindt u een toelichting op de tools.
Beschrijving verdeelsystematiek bijstandsbudget en budget loonkostensubsidies
Informatie over de totstandkoming van de budgetverdeling met een algemene omschrijving van de verdeelsystematiek en informatie over het objectieve verdeelmodel.
Rekentool verdeelmodel bijstandsbudgetten
De rekentool biedt informatie over het door het verdeelmodel voorspelde aantal huishoudens in de bijstand. Het voorspelde aantal bijstandshuishoudens vormt samen met de prijscomponent de basis voor het objectief bijstandsbudget van gemeenten.
De uitgebreide online rekentool budgetverdeling 2024.
Verdeling loonkostensubsidie op basis van gerealiseerde uitgaven
Vanaf 2022 wordt de loonkostensubsidie (LKS) over gemeenten verdeeld op basis van gerealiseerde uitgaven. Eerder ging dit via het ‘verdeelmodel bijstand’. In het rapport van SEO Economisch Onderzoek en Atlas Research staat een onderbouwing van de bijstandsbudgetten voor 2022.
De nieuwe manier van financieren heeft gevolgen voor de verdeling van het macrobudget 2022. In het document ‘Effecten op budget bijstand en LKS’ staan de effecten per gemeente.
Financiering Bbz 2004
Informatie over de verschillende manieren waarop de Bbz 2004 financiert.
Budgetoverzichten
Per gemeenten zijn de budgetten en uitgaven vanaf 2004 voor de Gebundelde Uitkering en de Bbz op een rij gezet. Vanaf 2018 worden de complete Sisa-gegevens weergegeven, met de uitsplitsing van besteding en baten naar de afzonderlijke wetten: Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en Loonkostensubsidie.
Ook is er een overzicht van veelgevraagde publicaties voor u beschikbaar.
Beschikkingen en betaalspecificaties
Voor het opvragen van betaalspecificaties en beschikkingen kunt u een mail sturen naar de Helpdesk Bekostiging: helpdeskbekostiging@minszw.nl.
Vragen over financiering Participatiewet
Voor vragen over de financiering van de participatiewet kunt u een mail sturen aan financieringparticipatiewet@minszw.nl
Documenten
-
Hebben gemeenten recht op extra budget voor de Participatiewet?
Gemeenten kunnen een tekort op hun budget voor de Participatiewet hebben. Ze moeten dit tekort zelf opvangen. Onder voorwaarden ...
-
Rekentool Participatiewet 2022 (versie 19 november 2021)
-
Rekentool Participatiewet 2021
-
Rekentool Participatiewet 2020
-
Rekentool verdeelmodel bijstandsbudgetten 2019
-
Rekentool verdeelmodel bijstandsbudgetten 2018
De bijstandsbudgetten voor 2018 zijn bekend gemaakt. Om gemeenten inzicht te bieden in de opbouw van het objectieve budget dat ...
-
Rekentool verdeelmodel bijstandsbudgetten 2017