Moet ik over zee ontvangen schadelijke stoffen melden?
Bedrijven die over zee veel schadelijke stoffen ontvangen, moeten dit melden. Voor een internationaal schadefonds moet duidelijk zijn hoeveel schadelijke stoffen bedrijven ontvangen via vervoer over zee.
Ontvangst schadelijke stoffen melden
Nederland wil in 2025 het HNS-verdrag goedkeuren. Dit verdrag regelt de komst van een internationaal schadefonds voor scheepsongevallen met schadelijke stoffen op zee. Daarvoor moet duidelijk zijn hoeveel schadelijke stoffen bedrijven ontvangen via vervoer over zee.
Bedrijven die grote hoeveelheden schadelijke stoffen ontvangen via vervoer over zee, moeten dit melden. Op de website van het HNS-verdrag vindt u welke stoffen u moet melden (Engels).
Het gaat om de volgende lading:
- minimaal 15.000 ton aan ontvangen vloeibare of vaste stoffen;
- minimaal 150.000 ton aan persistente olie;
- minimaal 15.000 ton aan niet-persistente olie;
- minimaal 15.000 ton aan LPG;
- iedere hoeveelheid van LNG.
Geen kosten in testfase
Het melden van ontvangen schadelijke stoffen via vervoer over zee is nu nog een test. De test zorgt dat:
- bedrijven weten hoe ze schadelijke stoffen moeten melden;
- duidelijk wordt hoeveel schadelijke stoffen over zee worden vervoerd;
- bedrijven wennen aan het systeem waarmee zij de ontvangen stoffen moeten melden.
Het HNS-verdrag gaat pas 18 maanden na goedkeuring door 12 landen in. Dan betalen ontvangers van schadelijke stoffen een bijdrage aan het internationale schadefonds.
Overzichten maken en opsturen
Bedrijven moeten een overzicht maken van ontvangen stoffen in het vorige kalenderjaar. De bedrijven moeten deze overzichten elk jaar uiterlijk 15 maart opsturen naar hns@rws.nl.
Melden moet met het formulier om ontvangen stoffen via vervoer over zee te melden.
Zie ook de Toelichting rapportageformulier HNS-verdrag.