Naar een geschilleninstantie

Heeft u een klacht over een product of dienst waar u met het bedrijf niet uitkomt? Dan kunt u mogelijk terecht bij een geschilleninstantie. Bijvoorbeeld bij een klacht over uw huurwoning of aankoop van een product. Ook kunt u bij een geschilleninstantie terecht bij een klacht over uw bankrekening of zorgverzekeraar.

Wanneer naar een geschilleninstantie

U stuurt altijd eerst uw klacht naar het bedrijf waar u het product kocht of de dienst hebt afgenomen. Komt u er samen niet uit en is het bedrijf aangesloten bij een geschilleninstantie? Dan kunt u met uw klacht naar die geschilleninstantie. Een geschilleninstantie:

  • helpt met een gesprek tussen u en het bedrijf via bemiddeling of mediation. Zodat u samen alsnog het probleem oplost;
  • doet een uitspraak over uw klacht in de vorm van een bindend of niet-bindend advies. Aan een bindend advies moet u zich beiden houden.

Verschillende geschilleninstanties voor klachten

Er zijn 5 erkende geschilleninstanties in Nederland. Bekijk bij wie u terecht kunt met uw klacht:

Kosten van een geschilleninstantie

De kosten verschillen per instantie. Bekijk per geschilleninstantie wat u betaalt:

Klacht indienen over bedrijf buiten Nederland

Heeft u een klacht over een product of dienst van een bedrijf buiten Nederland? Bekijk bij wie u terecht kunt met uw klacht:

Meer informatie over dit onderwerp

Video over de geschillencommissie

Bekijk wat een geschillencommissie doet.

De Geschillencommissie is een plek
waar burgers terecht kunnen om een probleem voor te leggen. 
En dan lossen wij die heel eenvoudig en snel op.
Je moet eerst kijken: kom je er samen uit?
En lukt dat niet, maak dan de stap naar De Geschillencommissie.
Wij kunnen dus het probleem heel laagdrempelig oplossen.

Dus dat kan al door middel van even telefonisch contact om partijen weer aan elkaar te verbinden.
Want veel gaat over bejegening en communicatie.
Daar zit veelal de klacht. Maar het kan dus ook via bemiddeling of mediation.
Dus dan is er hier echt een gesprek aan tafel.
En het kan ook zijn dat je uiteindelijk in een procedure komt.
En dan kom je uiteindelijk voor een driekoppige commissie. 
En die gaat echt over de klacht oordelen en die geeft dan uiteindelijk ook een uitspraak.
En dat noemen we een bindend advies.

Het betekent dus dat je eigenlijk een hele snelle en eenvoudige weg hebt gevonden
voor de oplossing van het probleem.
En dit is dus de plek waar we elke dag mensen te woord staan om hun probleem verder op te lossen.
En waar we de klachten en geschillen behandelen.
Wij doen dat voor een breed scala aan sectoren.
En dat gaat van klachten over de aankoop van een wasmachine.
Maar ook wat meer hele persoonlijke onderwerpen.
Dus denk aan je kind is niet meer welkom op een
kinderopvangorganisatie.
Of een verkeerd uitgevoerde operatie door een arts.
Dus je ziet een breed scala aan onderwerpen waarvoor men hier terecht kan.

Je hebt geen advocaat of een rechtsbijstandverzekeraar nodig.
Het mag allemaal wel, maar het is niet verplicht.
En er zit altijd iemand in die betreffende geschillencommissie die ook daadwerkelijk de inhoudelijke kennis en expertise heeft van de klacht waar het over gaat.
Dus heb jij een klacht over je energienota dan zit er iemand in de commissie die ook
verstand heeft van de energiesector.

Ik doe het vooral om burgers de mogelijkheid te bieden om die weg naar het recht te vinden.
Dus ik vind het vooral belangrijk dat iedereen die hier bij ons aanklopt zich rechtvaardig behandeld
voelt en vooral ook gehoord voelt.
Dat is wel de kern van van onze organisatie.