Mag mijn energieleverancier mij van energie afsluiten als ik niet betaal?

Uw energieleverancier mag de energie in uw woning niet zomaar afsluiten. Als u uw energierekening niet betaalt, krijgt u eerst herinneringen. U kunt ook een betalingsregeling afspreken of gebruikmaken van schuldhulpverlening.

Waarschuwing vóór afsluiting energie

Betaalt u uw energierekening niet? Dan neemt uw energieleverancier contact met u op. De energie wordt niet direct afgesloten. Uw energieleverancier:

  • stuurt u minimaal 3 keer een herinnering dat u de energierekening moet betalen. En geeft u per herinnering minimaal 14 dagen de tijd om alsnog te betalen.
  • neemt via brief, e-mail of telefoon contact met u op om een betalingsregeling af te spreken. U hoeft uw achterstand dan niet in 1 keer te betalen. 
  • wijst u op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening.

Heeft u meerdere energierekeningen niet betaald en reageert u niet op uw energieleverancier? Dan deelt de energieleverancier uw gegevens met de gemeente. De gemeente neemt dan contact met u op over schuldhulpverlening. 

Afsluiting van energie

Reageert u op geen van de verzoeken en wilt u geen schuldhulpverlening? Dan kan de energieleverancier uw contract beëindigen. U krijgt dan een brief van uw energieleverancier met als onderwerp ‘einde levering’. 

In de brief staat dat u afgesloten wordt van energie. Ook geeft de energieleverancier aan de netbeheerder door dat hij het contract met u beëindigt. En de energieleverancier stuurt uw gegevens nogmaals door naar de gemeente.

Situaties waarin uw energieleverancier uw energiecontract niet mag opzeggen

Uw energieleverancier mag uw energiecontract niet opzeggen als u:

  • een betalingsregeling heeft getroffen en nakomt;
  • door afsluiting ernstige gezondheidsrisico's loopt; 
  • schuldhulpverlening heeft aangevraagd.

Betalen om opnieuw energie te krijgen

Als uw energie is afgesloten en u weer energie wilt ontvangen, kost dit u geld. Eerst moet u een nieuw energiecontract afsluiten bij een energieleverancier.

Als dit gelukt is, vraag dan uw netbeheerder wat het kost om opnieuw aangesloten te worden. Kunt u deze kosten niet betalen? Dan kunt u met de netbeheerder een betalingsregeling afspreken. Dat betekent dat u het geld niet in 1 keer, maar in delen betaalt.

Regels en afspraken voor afsluiting

Bekijk ook: