Ontwikkeling Lelystad Airport
Lelystad Airport zal een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Deze zijn belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee voor onze welvaart.
Rond de luchthaven Schiphol spelen verschillende uitdagingen op het gebied van stikstof, (ultra) fijnstof, geluidsoverlast, leefomgevingskwaliteit, veiligheid en woningbouw. Dit vraagt om een integrale oplossing. Het kabinet besluit hierover in 2022 en betrekt hierbij de opening van Lelystad Airport.
Ontwerp vliegroutes Lelystad Airport
Het ontwerp van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport valt binnen de bestaande indeling van het luchtruim. Het ontwerp houdt rekening met de drukke routes van en naar Schiphol. En met een deel van het luchtruim dat het ministerie van Defensie gebruikt voor militaire oefeningen.
De routes zijn zo ontworpen dat ze in alle omstandigheden veilig te vliegen zijn. De aangegeven hoogtes zijn minimale hoogtes. In de praktijk mogen vliegtuigen vaak eerder naar grotere hoogte stijgen of later hun daling inzetten. Bij het ontwerp van de vliegroutes staat de veiligheid altijd voorop. Een ander belangrijk punt is dat zo min mogelijk mensen geluidsoverlast hebben.
In 2014 heeft de Alderstafel Lelystad advies uitgebracht over de vliegroutes met de volgende uitgangspunten:
- Het zo veel mogelijk vermijden van vliegen over woonkernen.
- Een vlieghoogte van tenminste 6000 voet boven Gelderland, Overijssel, Drenthe en Friesland.
- Een vlieghoogte van tenminste 3000 voet boven Natura 2000-gebieden. Dit gaat om gebieden relatief dicht bij de luchthaven, zoals de Oostvaardersplassen.
De eerste jaren
Lelystad Airport heeft 1 start- en landingsbaan die in de aanloop naar de opening wordt verlengd en verbreed. Deze baan wordt in 2 richtingen gebruikt. De richting voor aankomst of vertrek is afhankelijk van de windrichting.
In de eerste jaren breidt het aantal vluchten op Lelystad Airport zich geleidelijk uit naar maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn gemiddeld 27 starts en landingen per dag. Dat is het maximaal aantal vliegbewegingen dat voor Lelystad Airport mogelijk is bij de huidige indeling van het luchtruim.
De start- en landingsbaan mag van 6.00 uur tot 23.00 uur worden gebruikt. Hierbij geldt een uitloop tot uiterlijk 24.00 uur bij vertragingen.
Lelystad Airport na herindeling van het luchtruim
De komende jaren komt er een herindeling van het luchtruim. Deze herindeling moet leiden tot minder overlast voor de omgeving en efficiënter gebruik van het luchtruim. Die herindeling is waarschijnlijk niet eerder klaar dan in 2023. Ook de drukke routes van en naar Schiphol veranderen dan. Hierdoor ontstaat ruimte om de routes van en naar Lelystad voor de omgeving beter (hoger) in te delen. Lelystad Airport krijgt hierdoor ruimte om door te groeien naar 25.000 en later maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar.
Vervolgstappen in besluitvorming Lelystad Airport
Er is nog een aantal belangrijke stappen te zetten om Lelystad Airport open te stellen voor vakantievluchten (groothandelsverkeer).
Het vervolgproces heeft 3 sporen:
- Van Actualisatie Milieueffectrapport (MER) naar partiële herziening Luchthavenbesluit (LHB).
- Formele vaststelling routes.
- Voorbereidingen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Commandant Luchtstrijdkrachten (CLSK).
Het vervolgproces startte op 21 februari 2018 met het aanbieden van de brief aan de Tweede Kamer met het besluit van de minister over de aansluitroutes en het geactualiseerde milieueffectrapport (MER). Dit MER is voor advies naar de Commissie voor de MER gestuurd. Een schematische weergave van het vervolgproces vindt u in het document Werkproces Lelystad Airport 2018-2020.
Documenten
-
Factsheet nadeelcompensatie Lelystad Airport
In deze brochure leest u wanneer u een verzoek om compensatie kunt indienen als u nadeel ondervindt van besluiten over Lelystad ...
-
Ontwerp Luchthavenbesluit Lelystad
Minister Van Nieuwenhuizen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, IenW) presenteert het ontwerpbesluit tot wijziging van ...
-
Kamerbrief over aansluitroutes en MER-actualisatie Lelystad Airport
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) informeert de Tweede Kamer over de actualisatie van het milieueffectrapport (MER) over Lelystad ...
-
Kamerbrief met reactie op het NRC-bericht 'Veel meer vluchten voor Lelystad Airport'
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) reageert op verzoek van de Tweede Kamer op het NRC-bericht 'Veel meer vluchten voor Lelystad ...
-
Kamerbrief: Overzicht van de reacties op consultatie- en adviestraject inzake de aansluitroutes voor Lelystad Airport
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) biedt de Kamer het overzicht aan van de reacties op consultatie- en adviestraject rondom de ...
-
Minister Van Nieuwenhuizen vraagt advies bewoners over aansluitroutes vliegveld Lelystad
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft een delegatie van inwoners uit Noord-Holland, Gelderland, ...
-
Beantwoording Kamervragen over het inspraakproces luchthaven Lelystad
Minister van Nieuwenhuizen (IenM) beantwoordt de vragen van het Kamerlid Kröger (GroenLinks) over het inspraakproces luchthaven ...
-
Verslagen informatiebijeenkomsten vliegroutes en uitbreiding Lelystad Airport
Op deze pagina vindt u de verslagen van verschillende informatiebijeenkomsten over de vliegroutes en uitbreiding van Lelystad ...
-
Kamerbrief over Milieueffectrapport en geluidberekeningen Lelystad Airport
Staatssecretaris Dijksma (IenM) informeert de Tweede Kamer over het Milieueffectrapport (MER) en de geluidberekeningen voor ...
-
Bijlage 1 Routeconcept 14-06-2017 en nieuw
Kaart met alternatieve vliegroutes boven de Noord-Veluwe. Hierin wordt niet langer meer gevlogen over het noordelijk deel van de ...
-
Brief Luchtverkeersleiding Nederland oversecond opinion Helios 1 en reactie LVNL
Afschrift van de brief van Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN) aan staatssecretaris Dijksma (IenM). De brief bevat een second ...
-
Preparation Support for Lelystad Airport ConsultationReport for LVNL
Engelstalig rapport van Helios met een second opinion over het route-ontwerp voor luchthaven Lelystad. Preparation Support for ...
-
Briefadvies realisatie luchthaven Lelystad: twee adviezen om tijdig de beoogde doelen te realiseren
Afschrift van een brief met een verkenning naar de regievoering door IenM met betrekking tot de ontwikkeling van luchthaven ...
-
Beantwoording Kamervragen over luchthaven Lelystad
Staatssecretaris Dijksma (IenM) beantwoordt vragen van de Tweede Kamer over de aansluitroutes op het hogere luchtruim voor de ...
-
Beantwoording Kamervragen over de vluchtroutes naar Lelystad
Staatssecretaris Dijksma (IenM) beantwoordt vragen van de Kamerleden van Helvert en Omtzigt (beiden CDA), Visser (VVD), Jetten ...
-
Lelystadroutes: minder overlast voor Veluwe, hoger vliegen en meer ruimte voor behoud zweefvliegen in Overijssel
Er vliegen straks geen vliegtuigen vanuit Lelystad op 6000 voet (ca. 1800 meter) over het noordelijk deel van de Veluwe. In ...
-
Beantwoording schriftelijke vragen over het onderzoek van Helios naar de vliegroutes van Lelystad
Staatssecretaris Dijksma (IenM) beantwoordt de schriftelijke vragen van de Kamerleden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA). De ...
-
Beantwoording Kamervragen over vliegveld Teuge
Staatssecretaris Dijksma (IenM) beantwoordt vragen van de Kamerleden Van Helvert (CDA), Visser (VVD) en Jetten (D66) over het ...
-
Kamerbrief over voortgang routes luchthaven Lelystad
Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het selectieproces voor de ...
-
Afschrift Brief LVNL over aansluitroutes voor Lelystad Airport
Afschrift van de brief van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan staatssecretaris Dijksma (IenM). De brief bevat het ontwerp ...
-
Gateway Reviewrapport: Lelystad Airport
Het rapport bevat een oordeel van een Gateway Reviewteam van de Rijksoverheid over de haalbaarheid van de openstelling van ...