Afspraken Rijksoverheid met ProRail
Het Rijk bepaalt wie verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van het spoor. ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Bijvoorbeeld de rails, wissels en beveiligingssystemen. Maar ook de stations en perrons. Daarnaast coördineert ProRail het verkeer op het spoor en de loop van alle personen- en goederentreinen. De Rijksoverheid stelt vast aan welke eisen ProRail moet voldoen.
De eisen die het Rijk aan ProRail stelt, staan in de Beheerconcessie 2015-2025. Deze Beheerconcessie is verlengd tot 1 januari 2029. Dit zijn onder meer eisen over veiligheid, onderhoud en benutting van het spoor. Ook heeft de Rijksoverheid afspraken gemaakt over de uitbreiding of vernieuwing van het spoor. Zo wil de overheid de belangen van de reizigers en goederenvervoerders beschermen. Deze concessie is op 1 januari 2015 ingegaan en loopt tot en met 31 december 2028.
Aanvullende eisen verwerken in beheerplan
Daarnaast kan het kabinet elk jaar aanvullende eisen stellen. Dit gebeurt in de jaarbrief. ProRail verwerkt die in haar beheerplan. Het beheerplan heeft een looptijd van 2 jaar. ProRail legt het beheerplan voor goedkeuring voor aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als IenW niet tevreden is, moet ProRail het plan aanpassen. Totdat IenW er wel mee kan instemmen.
Documenten
-
Kamerbrief over prestaties ProRail en NS
Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) stuurt de Tweede Kamer een brief met het overzicht van de prestaties van ...
-
Kamerbrief over vervoerplan NS 2025 en addendum op het Beheerplan 2024-2025 van ProRail
Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) stuurt de Tweede Kamer het vervoerplan 2025 van NS en het addendum op het ...
-
Kamerbrief toelichting op omvorming ProRail tot zbo
Staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) geeft de Tweede Kamer een toelichting op het voornemen van het kabinet om ...
-
Beheerconcessie 2015-2025
Besluit van staatssecretaris Mansveld (IenM) om de beheerconcessie van de hoofdspoorweginfrastructuur voor de periode 2015-2025 ...