Innovatie in de scheepvaart
Technische innovaties moeten de scheepvaart duurzaam maken en een sterke concurrentiepositie geven. Daarom doet de sector onderzoek naar onder andere duurzame aandrijving van schepen. En naar duurzame brandstoffen.
Onderzoek naar technische innovaties scheepvaart
De scheepvaart wil diesel vervangen voor duurzamere brandstoffen. Daarom doet de sector onderzoek naar duurzame aandrijving van schepen. Onderzoeksinstituten onderzoeken bijvoorbeeld of een schip kan varen met behulp van een accu. Of met behulp van waterstof, biobrandstof of ethanol. In 2050 mag de scheepvaart geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Dit staat in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.
Digitalisering van schepen en scheepvaart
Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheden van digitalisering. Zoals slimme navigatie- en planningssoftware. Deze software geeft aan of een schip een haven kan binnenvaren. En of een schip door een sluis kan.
Digitaal loket voor alle zeehavens in Nederland
Vanaf 15 augustus 2025 moet iedere EU-lidstaat met één of meer zeehavens 1 digitaal loket hebben. Deze regel staat in de European Maritime Single Window environment (EMSWe)-verordening.
Bij het bezoeken van een zeehaven in een EU-lidstaat kan een schip zich vanaf dan met dezelfde digitale formulieren en op dezelfde manier aanmelden. Het gaat om vereiste meldingen die een scheepsagent moet indienen bij de autoriteiten van een land (zoals de douane, de havenmeester en de kustwacht). Meldingen over bijvoorbeeld het aantal personen aan boord of gegevens over (gevaarlijke) lading. De manier van melden verschilt nu nog per land of haven.
De realisatie van het digitaal loket bezorgt scheepsagenten minder administratieve lasten. Zo kunnen zij gegevens voor verschillende doelen gebruiken. Denk aan het doorsturen van meldingen aan loodsen (de mensen die een schip in en uit de haven leiden). Of het opnieuw gebruiken van gegevens uit eerdere meldingen, om dubbele handmatige invoer te voorkomen.
Toepasbaarheidsdatum
Het digitaal loket Maritime National Single Window (MNSW) moet volgens de EMSWe-verordening met ingang van 15 augustus 2025 in iedere lidstaat in werking zijn.
Nederland is één van de lidstaten die deze datum hoogstwaarschijnlijk niet zal halen. Zodra er meer duidelijkheid bestaat over de specificaties van het MNSW wordt er een planning gecommuniceerd.
Veiligheid van innovaties en digitale technieken
Innovaties en digitale technieken moeten voldoen aan veiligheidseisen. Een slim navigatiesysteem moet bijvoorbeeld goed beschermd zijn tegen hackers. En het moet voldoen aan de privacywetgeving. Het navigatiesysteem mag bijvoorbeeld geen privacygevoelige data zoals persoonsgegevens vastleggen.